Karşısında saatlerce durup her bir detayında kaybolmanın kaçınılmaz olduğu tabloda; tam 132 ünlü davetli, altı müzisyen, beş köpek, bir kedi ve bir papağan yer alır.
Tablodaki
tarihi figürler arasında; Fransa Kralı I. François, İngiltere Kraliçesi I.
Mary, Osmanlı Sultanı Kanuni Sultan Süleyman ile Sadrazamı Sokullu Mehmet Paşa,
Roma İmparatoru V. Karl, İtalyan şair Vittoria Colonna sayılabilir.
Müzisyen
olarak tabloya konuk olanlar ise tabloyu bizzat yapan Paolo Veronese dahil
olmak üzere, geç Rönesans çağının ünlü Venedikli ressamlarından seçilir.
Peki böylesi heybetli bir tabloya ilham veren nedir dersiniz?
Konusunu,
Hz. İsa’nın peygamber olarak gerçekleştirdiği ilk mucizesi kabul edilen, suyun
şaraba dönüştürmesi anından alır.
Yuhanna
İncili'nde en ince ayrıntısına kadar anlatılan olay; Filistin'in kuzeyinde Celile bölgesinde yer
alan Kana Köyü'nde geçer.
İsa,
havarileri ve annesi Meryem ile beraber köydeki bir düğüne katılır. Davetli
olduğu düğünün sonuna doğru küplerdeki şarap bitince; İsa peygamber çözüm
olarak küplerin suyla doldurulmasını ister.
İnanılan
odur ki, o anda su şaraba dönüşür ve İsa peygamberin ilk mucizesi gerçekleşmiş
olur.
İşte
Venedikli ressam Paolo Veronese de ilham aldığı bu olayı kendi zamanına taşır. Bir
Venedik sarayının bahçesinde, o dönemin ünlülerinin katıldığı bir düğün olarak tablosunu
resmeder.
Mona
Lisa tablosunu gizemli bulan sanat yorumcuları, Kana’da Düğün tablosunu ise bir
o kadar muhteşem ve olağanüstü olarak değerlendirir.
Yorumlarda farklı renklerin son derece uyumlu bir şekilde kullanıldığı, birbirinden bağımsız gibi görünen birçok farklı figürün ise olağanüstü bir kompozisyonla aynı tabloya yerleştirildiği vurgulanır. Hatta tiyatro sahnesine benzer bir görsellik sunduğu söylenir.
Tablonun
detaylarının çokluğu onu yeterince anlatmayı yetersiz kılsa da birkaç tanesine
değinmekte fayda var diye düşünüyorum.
Tablo
büyük bir düğün şöleni masasını; onun etrafında toplanmış gösterişli davetli grubunu
resmeder. Ancak tüm bu kalabalığın arasında sade giysileri ile İsa peygamber ve
havarilerini; geri planda düğün şöleni hazırlıkları için koşuşturan birçok
farklı figürü; ön planda müzisyenleri, onların
masasındaki kum saatini görmek mümkün.
Üstelik ressam tabloya eklediği her bir detayla bir çağa, bir inanışa göndermeler yapar. Bu sayede tablonun olağanüstü keyifli bir hal almasını da başarmış olur.
Sizi
bilmem ama ben diyorum ki; olurda yolumuz bir kez daha Paris’e düşerse; Louvre
müzesindeki bu devasa tabloya daha fazla zaman ayırıp, her bir detayında kaybolalım.
Ne
dersiniz?
Sevgiyle
kalın.
Belgin
ERYAVUZ
17.08.2023
Kaynaklar:
https://kulzos.com; https://tr.wikipedia.org; https://www.jw.org; https://www.sozkimin.com; https://torchwell.wordpress.com.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder