9 Mart 2019 Cumartesi

CERCA TROVA - ARARSAN BULURSUN (1/2)


Gün gelir minicik bir detay, bir anlık farkındalık; sadece sizi değil tüm dünyayı şaşkınlığa uğratacak bir gizemin kapılarını arayabilir.

Bunun için sizleri buram buram sanat kokan İtalya’ya ve Rönesans dönemine götürmeye geldim.

Beş asırlık bir esrar perdesini aralamaya var mısınız?

Hazırsanız yakalayın satırlarımın bir ucunu, beraberce tarihte bir yolculuğa çıkalım. 
Kim bilir belki bizler de aradığımızı buluruz bir yerlerde.

Yıl 1505.

Yer Floransa Signoria Meydanı. 

14. yüzyılda inşa edilen etkileyici Vecchio Sarayı’ndayız.

Eski Saray olarak da anılan bu kale tarzı sarayın Beş yüzler Salonu pek çok ünlü ressamın şahaserleriyle süslenmiş.

Yıllar; Floransa ile Milan arasında 1452 yılında başlayan ve 1519 yılına kadar sürecek olan ‘Anghiari Savaşı’na tanıklık ederken; dönemin ünlü ressamlarının konusu genelde savaşlar olur.

Rönesans dönemine adeta damga vuran ve bin yılın dâhisi olarak tarihe geçen Leonardo Da Vinci’de bunlar arasındadır. Etkilendiği bu savaşı, Vecchio sarayının duvarında resmetmek için fırçalarını eline alır. Başlar eskiz çalışmalarını yapmaya. 
Ancak elindeki boyaların bitmesi nedeniyle resmini tamamlayamaz. Aslında Da Vinci’nin bunun gibi pek çok nedenle bitirilmemiş eserinin olduğu da tarihsel notlar arasında.

Aradan yıllar geçer. Savaşların biri biter, bir diğeri başlar.

1551-1559 yılları arasında dünya; Fransa, İtalya ve İspanya arasındaki ‘İtalya Savaşı’ ile çalkalanır. Bu savaşın en ünlü meydan muharebesi ise 1554 yılında gerçekleşen ‘Marciano Muharebesi’ olur.

Bu kez sahneye başka bir İtalyan ressam çıkar.

Giorgio Vasari.

Dönemin ünlü ressamlarından biri olarak kabul görür. Aynı zamanda bir mimar ve sanat tarihçisidir.

Leonardo Da Vinci öldüğünde henüz sekiz yaşında bir çocuk olan Vasari, hayranlık duyduğu bu büyük ressamın hayatını her zaman merak eder. Elinden geldiğince araştırır.  Ve ressamın hayatı hakkındaki bilinmeyenleri, onun çok yakınında bulunma şansına sahip olan kişilerden derleyerek bir kitapta toplar.

Diğerleri gibi konularını tarihten ve savaştan alan pek çok resme ve freske imza atar.

1563 yılında aynı sarayda, aynı duvarın önünde Marciano Savaşı’nı resmetmek isteyen Vasari, bir an için duraklar. Çünkü çalışma yapacağı sarayın duvarında Da Vinci’nin yıllar önce tamamlayamadığı eseri vardır.

Hemen o anda bir karar verir. Ünlü ressamın çalışma yaptığı duvar resminin zarar görmemesi için; ona olan saygısından belki de; hemen önüne başka bir ince duvar inşa ettirir.

Artık hayalini kurduğu savaş resmini gönül rahatlığı ile yapmaması için bir nedeni kalmaz. Çalışmasını kararlılık içinde yürütür. Üstelik freskinin bir yerine de dikkatli bakıldığında, tüm bu gizemi çözecek bir kilit kelime iliştirir.

Aradan tam tamına 400 yıl geçer. Dile kolay…

O zamana kadar sarayın duvarlarındaki resimlere hayranlıkla bakan, inceleyen, her bir detayına kafa yoran pek çok sanat aşığı, öğretim üyesi gelip geçer. Ancak kimse bu gizemi çözemez; kim bilir belki de o kadar farkındalıkla bakmadıkları için.

Ta ki San Diego Üniversitesi'nde sanat tarihçisi olarak görev yapan Maurizio Seracini ortaya çıkıp, sarsıcı bir iddia ortaya atana kadar.

30 yıl boyunca Leonardo da Vinci'nin kayıp freski "Anghiari Savaşı" nı arayan Seracini; bu amaçla birçok yerdeki duvar resmini inceler. Pek çoğunun altında gizlenmiş tarihsel katmanlar olduğunu görür ve notlarına ekler.

Sonunda, Vasari tarafından yapılan ‘Marciano Savaşı’ resminde aradığı ipucunu yakaladığını düşünür. Hiç vakit kaybetmeden inceleme izni için gerekli yerlere başvuruları yapar. (devamı 2/2’ de)

Sevgiyle kalın.
Belgin ERYAVUZ

12.12.2018


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...