Bunun
için sizleri buram buram sanat kokan İtalya’ya ve Rönesans dönemine götürmeye
geldim.
Beş
asırlık bir esrar perdesini aralamaya var mısınız?
Hazırsanız
yakalayın satırlarımın bir ucunu, beraberce tarihte bir yolculuğa çıkalım.
Kim
bilir belki bizler de aradığımızı buluruz bir yerlerde.
Yıl
1505.
Yer
Floransa Signoria Meydanı.
14.
yüzyılda inşa edilen etkileyici Vecchio Sarayı’ndayız.
Eski
Saray olarak da anılan bu kale tarzı sarayın Beş yüzler Salonu pek çok ünlü
ressamın şahaserleriyle süslenmiş.
Yıllar;
Floransa ile Milan arasında 1452 yılında başlayan ve 1519 yılına kadar sürecek
olan ‘Anghiari Savaşı’na tanıklık ederken; dönemin ünlü ressamlarının konusu genelde
savaşlar olur.
Rönesans
dönemine adeta damga vuran ve bin yılın dâhisi olarak tarihe geçen Leonardo Da
Vinci’de bunlar arasındadır. Etkilendiği bu savaşı, Vecchio sarayının duvarında
resmetmek için fırçalarını eline alır. Başlar eskiz çalışmalarını yapmaya.
Ancak
elindeki boyaların bitmesi nedeniyle resmini tamamlayamaz. Aslında Da Vinci’nin
bunun gibi pek çok nedenle bitirilmemiş eserinin olduğu da tarihsel notlar
arasında.
Aradan
yıllar geçer. Savaşların biri biter, bir diğeri başlar.
1551-1559
yılları arasında dünya; Fransa, İtalya ve İspanya arasındaki ‘İtalya Savaşı’
ile çalkalanır. Bu savaşın en ünlü meydan muharebesi ise 1554 yılında
gerçekleşen ‘Marciano Muharebesi’ olur.
Bu
kez sahneye başka bir İtalyan ressam çıkar.
Giorgio
Vasari.
Dönemin
ünlü ressamlarından biri olarak kabul görür. Aynı zamanda bir mimar ve sanat
tarihçisidir.
Leonardo
Da Vinci öldüğünde henüz sekiz yaşında bir çocuk olan Vasari, hayranlık duyduğu
bu büyük ressamın hayatını her zaman merak eder. Elinden geldiğince
araştırır. Ve ressamın hayatı hakkındaki
bilinmeyenleri, onun çok yakınında bulunma şansına sahip olan kişilerden derleyerek
bir kitapta toplar.
Diğerleri
gibi konularını tarihten ve savaştan alan pek çok resme ve freske imza atar.
1563
yılında aynı sarayda, aynı duvarın önünde Marciano Savaşı’nı resmetmek isteyen
Vasari, bir an için duraklar. Çünkü çalışma yapacağı sarayın duvarında Da
Vinci’nin yıllar önce tamamlayamadığı eseri vardır.
Hemen
o anda bir karar verir. Ünlü ressamın çalışma yaptığı duvar resminin zarar
görmemesi için; ona olan saygısından belki de; hemen önüne başka bir ince duvar
inşa ettirir.
Artık
hayalini kurduğu savaş resmini gönül rahatlığı ile yapmaması için bir nedeni
kalmaz. Çalışmasını kararlılık içinde yürütür. Üstelik freskinin bir yerine de
dikkatli bakıldığında, tüm bu gizemi çözecek bir kilit kelime iliştirir.
Aradan
tam tamına 400 yıl geçer. Dile kolay…
O
zamana kadar sarayın duvarlarındaki resimlere hayranlıkla bakan, inceleyen, her
bir detayına kafa yoran pek çok sanat aşığı, öğretim üyesi gelip geçer. Ancak
kimse bu gizemi çözemez; kim bilir belki de o kadar farkındalıkla bakmadıkları
için.
Ta
ki San Diego Üniversitesi'nde sanat tarihçisi olarak görev yapan Maurizio
Seracini ortaya çıkıp, sarsıcı bir iddia ortaya atana kadar.
30
yıl boyunca Leonardo da Vinci'nin kayıp freski "Anghiari Savaşı" nı
arayan Seracini; bu amaçla birçok yerdeki duvar resmini inceler. Pek çoğunun
altında gizlenmiş tarihsel katmanlar olduğunu görür ve notlarına ekler.
Sonunda,
Vasari tarafından yapılan ‘Marciano Savaşı’ resminde aradığı ipucunu yakaladığını
düşünür. Hiç vakit kaybetmeden inceleme izni için gerekli yerlere başvuruları yapar.
(devamı 2/2’ de)
Sevgiyle
kalın.
Belgin
ERYAVUZ
12.12.2018
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder