Pratfall etkisi aslında sosyal karşılaştırma teorisinden gücünü alır. 1954 yılında bilişsel uyumsuzluk ve sosyal karşılaştırma teorileri ile bilinen Amerikalı sosyal psikolog Leon Festinger, bir kuram ortaya atar.
Sosyal
karşılaştırma denilen bu kuramda; insanların ellerinde objektif bir ölçüt yoksa
kendi değerlendirmelerini, diğer insanların performanslarını ya da düşüncelerini
baz alarak yapmaya çalıştığını savunur.
Çoğunlukla kendimizden daha başarılı, kararlı birini gördüğümüzde içimizde beliren rahatsızlık belki kıskançlık hissinin; hata yaptığını gördüğümüzde geçmesi gibi.
Aynı
şekilde Elliot Aronson da deneyden önceki yıllarda insanları incelerken,
başarılı ve zeki olanların bir şekilde hatalarını gösterdiğinde
çevresindekilere daha çekici geldiğini gözlemler. Bu ipucunu teoriye dökmek
için birinci bölümdeki deneyi yapar.
Böylece
insanların hataları ve hatta sakarlıklarının onlara pozitif olarak geri
döndüğünü ispatlar.
Bununla
beraber pazarlama ve satış tekniği olarak da kullanılıyor.
Bu
etkiyi pazarlamaya sokan ilk kişi psikolog Adam Ferrier olur.
Kendisi 626 kişi ile bir çalışma yapar. Ankete katılanlara, içinde iki kurabiye resmi olan bir görsel gösterilerek bir tanesini seçmeleri istenir.
Birbirinin
tamamen aynısı olan kurabiyelerden bir tanesi düzgün kenarlara, diğeri ise
düzensiz kenarlara sahiptir.
Katılımcıların
yarıdan hayli fazlası küçük kusurları olan kurabiyeyi seçer. Çünkü onlara daha
çekici gelir.
Yani
tıpkı insanlar gibi markaların da zayıf yanlarını, hatalarını göstermeleri;
onlara artı avantaj olarak geri dönüp pazar paylarını kuvvetlendiriyor.
Buradan hareketle günümüzde de markalar kusurlarını açıkça dile getiriyor, hatta özür diliyor. Biz fark etmeden pazarlama taktiği uygulayarak pazar paylarını artırıyor.
Buna
en iyi örnek Elon Musk’tan gelsin.
Elon
Mask, Tesla’nın yeni aracı Cyber Truck’ı kırılmaz camları ile tanıtırken 2
camının birden kırılmasını kendi lehine çevirir. Beklenenin aksine camlarını
savunmak yerine başarısızlığını adeta kutlar, kırılan camların fotoğrafını içeren
hatıra tişört bastırıp satışa koyar. Kısa sürede satılan tişörtlerle beraber
hem Musk hem de Tesla, hatalarını başarıya dönüştürmüş olur.
Araştırmacılar, bu kusurların ancak belirli durumlar için satın alma kararlarını pozitif anlamda etkilediğini açıklıyor. Şöyle ki az gayretle üretilen bir ürün kusuru satışları artırırken, aksine büyük gayret ihtiyacı olan bir ürün kusuru satışı azaltıyor.
İşte
beynimizin bizi şaşırttığı bu durumda, bizler farkında olmadan hatalı olanlara
kendimizi daha yakın buluyoruz.
O
halde unutmayalım ki kusurlar hayatın her yerinde.
Hatalarımızı
ya da kusurlu yanlarımızı gizlemeye çalışmak yerine, cesurca paylaşmak; hem
bizi rahatlatacak hem de sempatikliğimizi ve çekiciliğimizi artıracak gibi.
Sevgiyle
kalın.
Belgin
ERYAVUZ
21.06.2024
Kaynaklar:
https://www.matematiksel.org; https://sonsuz.us; https://www.youthall.com/tr; https://www.theguardian.com.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder