15 Temmuz 2012 Pazar

YALIN DÜŞÜNCE & ALTI SİGMA & KISITLAR TEORİSİ


Geçenlerde sayfalarını karıştırdığım bir dergide rastladım bu konulara. Oldukça ilgimi çekti ve aldığım kısa notları sizlerle de paylaşmak istedim. Benim gibi ilgi duyuyor ve bu değişik konular hakkında bilgi sahibi olmak istiyorsanız; cümlelerim sizleri bekliyor… belki ilerde şirketlerinize ipuçları olabilecek detayları yakalarsınız, belli mi olur?

Dünya büyük bir değişim içinde; yaşanan olaylar, yaşam şartlarının zorlukları hem birey olarak bizleri hem de çalışma sektörünü derinden etkiliyor. Kısacası tüm dünya ülkeleri yepyeni teorilerle şirketlerini geleceğe taşıma telaşındalar. Olası krizlerden kurtulmak, şirketlerinin devamlılığını korumak  ve çalışanlarıyla başarıya imza atmak adına tüm gayretleri.

İşte bu anlamda üç teorinin bir arada kullanılması söz konusu şu aralar. Yıllar önce bulunan teoriler tek başlarına yetersiz kalınca üçü ( Yalın Düşünce, Altı Sigma, Kısıtlar Teorisi ) baz alınarak daha gelişmiş bir modele dönüştürülmüş.

Bu teoriler kısa özetleriyle şöyle;

YALIN DÜŞÜNCE

Yalın düşünce teorisinin temelleri; 1950 yıllarında Toyota fabrikasında atılmış ve orada kazandığı başarı sonrası tüm dünyada uygulanan bir felsefe haline gelmiş. Temel amacı; israfı önleyerek, ürün ya da hizmetin müşteriye ulaşana kadar geçirdiği toplam süreyi kısaltmak üzerine.  Yani bir ürünün tasarımından sevkiyatına kadar geçen aşamalardaki yedi temel israfı önlemeye çalışarak; maliyeti düşürmeyi, müşteri memnuniyetini  ve nakit akışını artırmayı hedefliyor.

Temel prensipleri:

*değer,

*değer akışı,

*sürekli akış,

*çekme,

*mükemmellik.

ALTI SİGMA

Altı Sigma teorisinin temelleri ise; 1970 yıllarında yine Japonya’da Motorola Şirketi tarafından atılmış. Temel düşünce; operasyonlarda mükemmelliğin sağlanması amacıyla,  işletmelerde süreçlerin tanımlanması, ölçülmesi, analiz edilmesi, iyileştirilmesi ve kontrolü.
Amacı;

*müşteri memnuniyetini artırmak,

*çevrim sürelerini düşürmek,

*hataları azaltmak.

Uygulamalardan bu yana yıllar içinde kendini kanıtlamış bir yöntem. Sürekli başarı yaratması, herkes için performans hedefi sağlaması, iyileştirme, bilgi alış verişi ve öğrenmeyi artırması en iyi özellikleri. Her türlü şirkette kullanılabilir olması tercihte avantaj sağlıyor.

Temel ilkeleri;

*müşteri odaklılık,

*verilere dayalı yönetim,

*proses odağı,

*proaktif yönetim,

*sınırsız işbirliği,

*yukarıdan aşağıya eğitim

KISITLAR TEORİSİ

Süreçlerdeki en zayıf halkanın bulunması üzerine etkili bir uygulama olup; varsayımları ve hedefleri açısından yepyeni bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor. İşletmenin başarıya giden yolunda önüne çıkan engelleri belirlemekte ve bunları yok etmek adına uygulanacak yöntemleri oluşturmakta kullanılıyor. Küçük büyük pek çok işletmede son yirmi yıldır başarı ile uygulanıyor.

Sorun çözme önerilerinde;

*önce en zayıf halkayı güçlendirmek: şirket bünyesindeki en zayıf halkayı bulup ona odaklanmak. Bu konuda otoriteler ‘’Şirketler en yetersiz elemanları ya da ekipleri kadar yeterlidirler. Çünkü diğer halkalar ne kadar güçlü olurlarsa olsunlar, kurumun başarısını sınırlayan en zayıf halkadır. ‘’ diyor.

*önce temel soruna odaklanıp semptomlara aldanmamak: gerçek problemlerin peşinde olmak ve kalıcı çözümler aramak.

Teoriye göre sıralama, sorunun kaynağından semptomlara doğru yapılmalı; yani önce sorunun nerede olduğu fark edilmeli, ardından o sorunu giderecek yollar aranıp, iyileştirme hamleleri yapılmalı.

Dünyadaki hemen hemen tüm büyük şirketler varlıklarını sürdürmek, krizlerden daha güçlü çıkmak, yok olmamak ve daha da büyümek adına bu yöntemleri tercih ediyorlar. Şimdilerde ise özellikle sağlık sektöründe bu üç yöntemin karması bir arada uygulanmaya başlandı ve sonuç beklenenden daha da iyi çıktı. Bu konuya ilgi duyanlara Sn. Prof. Dr. Bahadır İnözü’nün ‘’ Performance Improvement for Healthcare (Sağlık Sektöründe Performans Geliştirme: Yalın, Altı Sigma ve Kısıtlar Yönetimi ile Değişime Liderlik Yapmak) ‘’ isimli kitabını önerebilirim.

Başarıya giden yollarınız her daim açık olsun.

Sevgiyle kalın.
Belgin ERYAVUZ

02.07.2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...